מבתרונות רוחמה עד בריכת דורות ברכב

מיקום

אגן מזרחי (בין כבישים 40 – 232)

location

רמת קושי

למשפחות, לגמלאים, מותאם חלקית לעגלות

עונות

סתיו, חורף, אביב

תחומי עניין

תצפית, פריחה, גיאולוגיה, מורשת, ארכיאולוגיה, מים, שקמים, עצים

שתפו את המסלול

מאפיינים

מסלול ברכב
מתאים לאופניים

מפת המסלול


נקודת התחלה

מפגש כביש 334 עם "דרך ארץ הבתרונות"


נקודת סיום

כביש 334 ליד שלט קטן המפנה ל"קו המים הראשון לנגב – בריכת דורות"


איך מגיעים

למגיעים מצפון נוסעים דרומה בכביש 4 לכיוון אשקלון. בצומת ברכיה פונים מזרחה בכביש 35 ובצומת גבעתי פונים דרומה בכביש 232 לכיוון שדרות. בצומת איבים פונים מזרחה בכביש 334 ונוסעים עד שעוברים את כביש הגישה לקיבוץ רוחמה. לאחר כשני ק"מ פונים שמאלה לדרך עפר המסומנת אדום, המשולטת בשלט חום לכיוון בתרונות רוחמה.

למגיעים מכביש 40 או מכביש 6 במחלף בית קמה פונים מערבה לכיוון נתיבות בכביש 293. לאחר שני קילומטרים, בצומת שדה צבי פונים ימינה (צפונה) בכביש 334 לכיוון רוחמה. לאחר כ-5 ק"מ רואים מצד ימין את הפנייה לדרך העפר המסומנת אדום, המשולטת בשלט חום לכיוון בתרונות רוחמה.


תיאור המסלול 

"דרך ארץ הבתרונות" היא דרך עפר המסומנת בסימון שבילים אדום באורך של כ-3.5 ק"מ, המחברת בין כביש 334 מדרום לקיבוץ רוחמה, לבין שביל שקמה ממזרח לקיבוץ. זוהי דרך נוף, בה ניתן לעצור בנקודות שונות בדרך, וליהנות מהתצפית ומהפריחה.


סיפור דרך

מהכניסה לדרך העפר ממשיכים 3 ק"מ בשביל האדום עד שמגיעים לפיצול שבילים, מצד ימין ניצב שלט: ״שמורת בתרונות רוחמה". 

אפשרות אחת היא לפנות ימינה בשביל האדום, לנסוע עוד כ-500 מ' עד למפגש עם שביל שקמה המסומן כחול, בו פונים ימינה ונוסעים עוד כ-800 מטר עד תצפית הבתרונות. לאחר התצפית, נחזור על עקבותינו: 800 מטרים עד למפגש עם השביל האדום בו פונים שמאלה. לאחר 500 מ׳ נוספים השביל האדום פונה שמאלה, אך אנו נמשיך ישר בדרך חקלאית וניסע כ-2 ק"מ בדרך המקיפה את קיבוץ רוחמה מצפון (כשמגיעים לגדר הקיבוץ פונים ימינה).

אפשרות נוספת היא לדלג על התצפית, ובפיצול השבילים הראשון (ליד השלט) לעזוב את הדרך המסומנת אדום ולפנות שמאלה בדרך החקלאית, ולהמשיך כמתואר למעלה.

בתרונות רוחמה

גבעות רוחמה הן שריד של רכס הכורכר המזרחי ביותר במישור החוף הדרומי. האזור כולו מכוסה באדמת לס רכה, הנאטמת למים לאחר שנרטבת. מי הסחף, החודרים דרך סדקים, ממיסים את הכורכר שמתחת ללס, ממוטטים את אדמת הלס שבשולי הערוצים וגורפים את העפר, דבר היוצר תופעה אופיינית לאזור הקרויה "בתרונות" (מלשון ביתור = חיתוך). ייחודה של שמורת הטבע בתרונות רוחמה הוא בכך שבשיאי הגובה באזור נחשף רכס הכורכר שבשאר המרחב מכוסה על ידי שכבת לס עבה. סוג הקרקע הייחודי מאפשר מפגש נדיר בין חברות צומח שונות, שבו מינים רבים ומגוונים. בחודשים פברואר-מרץ מכוסה האזור מרבדי פריחה אדומים של כלנית מצויה, המלווים בשפע פרחי בר. באביב מתכסים חלקים מהשמורה במרבדי חרציות, המציינות את ראשית עונת היובש.

אזור הבתרונות מהווה בית גידול לשפע של יונקים גדולים וקטנים, כגון צבי א"י, צבוע, זאב, תן, ארנבת, דורבן, גירית מצויה, חתול ביצות, חזירי בר ומיני מכרסמים; עופות יציבים ונודדים, ביניהם דורסי יום (מינים שונים של עקב, עיט ובז, נץ, חיוויאי ועוד) ודורסי לילה (אוח, כוס חורבות, תנשמת); ציפורי שיר (דוחל, חנקן, סבכי), מקנני מצוקים (שרקרק וכחל), דוגרי קרקע (חוגלה, כרוון) ורבים אחרים; מינים רבים של זוחלים ופרוקי רגליים. רוב בעלי החיים פעילים בעיקר באזורי ה"משארים", שהם שטחים שנותרו בין השדות החקלאיים ללא עיבוד בשל התנאים הטופוגרפיים שבהם, ואליהם נמלטים בעלי החיים כדי להסתתר, למצוא מזון ולהתרבות.

לאחר שנסענו 2 ק״מ והקפנו את קיבוץ רוחמה מצפון, נגיע לדרך המסומנת שחור. נפנה בדרך זו ימינה (מערבה) וניסע בה כ-1.3 ק"מ. הדרך עוברת על גבי סוללת עפר, המהווה סכר על אפיק נחל רוחמה, ובשנים גשומות יוצרת מאגר מים עונתי. נמשיך בדרך עד שנגיע למפגש עם שבילים כחול וירוק. המעוניינים לצאת למסלול הליכה בחרבת ג'ממה, יפנו ימינה, יחנו בצד הדרך, בסמוך לעצי השיזף ויחזרו לשביל המסומן כחול.

חרבת ג'ממה

הכפר ג'ממה הוקם במאה ה19 ע"י פלאחים שעבדו אדמות בתחום השבט הבדואי עטאונה. הכפר נבנה מאבני כורכר מקומיות על שרידי יישוב ביזנטי קדום. שם הכפר נגזר מן המילה הערבית ג'מאם שמשמעותה מים רבים, כנראה בזכות מי התהום הרבים שבתחומו, שנשאבו מתוך באר. בשנת 1911 רכשה קבוצת יהודים ממוסקבה בשם "אגודת ישראל" 5,000 דונם מאדמות ג'ממה והקימו במקום את חוות רוחמה. החווה נעזבה והוקמה מחדש 3 פעמים, עד שבשנת 1944 עלה קיבוץ רוחמה על הקרקע. הכפר ננטש בשנת 1948, ומבני הכורכר התחילו להתפורר.

מממפגש השבילים שחור- כחול- ירוק, אנו נמשיך לנסוע בשביל השחור כ-1 ק"מ עד למגדל התצפית. מצד שמאל נראה פניה תלולה לעבר המגדל, כמה מטרים אחריה פניה נוספת, מעט יותר מתונה. בעלי רכב רגיל יפנו שמאלה בפניה השנייה.

מגדל התצפית

בלב השטחים הפתוחים של מרחב שקמה נמצאת גבעה קטנה בגובה 184 מטר מעל פני הים. על הגבעה נמצא מגדל תצפית של קק"ל על האזור, במתחם המוקף גדר. סמוך לגדר שולחנות פיקניק, והמתחם כולו מוקף עצי חרוב ושקמה, שם ניתן לערוך תצפית יפהפיה על כל מרחב שקמה לכל הכיוונים על המשארים ועל שרידי הכפר ג'ממה. זוהי נקודה מצוינת לארוחה במהלך הטיול.

לאחר הפסקה במגדל והתפעלות מהנוף, נמשיך לנסוע צפונה בשביל השחור כ-100 מ׳ ונפנה בפניה הראשונה שמאלה. ניסע כ-1.5 ק"מ נוספים עד שהשביל מתעקל שמאלה. בעיקול השביל נראה לפנינו, מצד ימין, מבנה בטון עגול ובוסטר של מקורות. נפנה ימינה וניסע כ-400 מ' נוספים עד לגבעת הבריכה.

בריכת דורות

בריכת דורות הסמוכה לקיבוץ דורות נבנתה בשנות ה-40 של המאה העשרים במסגרת העבודות של "קו המים הראשון לנגב, כחלק מתוכנית "פנטזיה" של מהנדס מקורות שמחה בלאס.

בלאס גילה באמצעות ידיד שביקר בלונדון, שהבריטים העמידו למכירה כגרוטאות כ-200 קילומטרים של צינורות משומשים בקוטר 6 אינץ'. צינורות אלה שימשו בלונדון להעברת מים לכיבוי הדלקות שפרצו בעיר כתוצאה מהפצצות הגרמנים בימי מלחמת העולם השנייה. בלאס החליט לרכוש את הצינורות כדי להעביר מים לישובים החדשים בנגב.

על הגבעה הוקמה בריכת אגירה מבטון בנפח 1,000 מ"ק, אליה הוזרמו מי קידוחים שנשאבו באזור נירעם, וממנה התפצל קו המים הראשון לשני ראשים, מזרחי ומערבי. רוב מניחי הצינורות היו מתיישבי הנגב. כמה חודשים לאחר מכן הסתיימה הנחת הצינור ומים זורמים הגיעו עד נירים בדרום מערב ועד נבטים בדרום מזרח.

במהלך המצור המצרי על הנגב שימשה הנקודה אתר מפתח וממנה הופעלו המשאבות שהזרימו מים לישובים הנצורים, ולכן היו מסביב לבריכה 4 עמדות שמירה, שלתוך אחת מהן ניתן להיכנס. סמוך לבריכת הבטון ישנו מבנה משאבות הרוס, בריכת אגירה נוספת מהתקופה הביזנטית, הבנויה אבני כורכר, וכן שרידי צינור המים של הקו הראשון לנגב. בחודשים פברואר מרץ מתמלאת הגבעה בפריחת כלניות, צבעונים, דבורניות, תגית מצויה ועוד. מהגבעה ניתן לצפות על נוף פתוח ורחב המשקיף לכל הכיוונים. סיפור רכישת הצינורות, הנחת קו המים הראשון לנגב מתואר ב"קונצ'רטו לצינור" הרעיון, התכנון והביצוע של צינור המים הראשון לנגב 1947 מאת ד"ר מרדכי נאור

לאחר הביקור בבריכה, נחזור לדרך שממנה פנינו ימינה. אם הדרך עבירה ואינה בוצית, ניתן לפנות שוב ימינה ולנסוע כ-1.5 ק"מ עד ליציאה אל כביש 334. בדרך נראה עץ איקליפטוס ענק, שבצלו ניתן לשבת.

שימו לב – ביציאה מבריכת דורות בכביש 334 ישנו קו הפרדה רצוף, ולכן הפנייה ימינה בלבד (לכיוון דורות)! 
אם הדרך בוצית, עדיף לחזור לשביל המסומן שחור, ולנסוע בו לכיוון קיבוץ רוחמה.


נקודות עניין במסלול

בתרונות, מחשופי כורכר, תצפיות נוף, מבנים ביזנטיים, בריכת אגירה מבטון, בריכה ביזנטית מכורכר, מבנה משאבות הרוס, עמדות שמירה, צינורות מ"קו המים הראשון לנגב".


נקודות מומלצות לארוחה בשטח

מגדל תצפית רוחמה (באתר שולחן פיקניק)


צמחיה

סתוונית היורה, אירוס ארצישראלי, כלניות, שמשון הדור, עירית גדולה, לשון הפר הסמורה, צבעוני ההרים, חרציות, פרגים

הוראות ודגשים למטיילים

  • המלצות לפני היציאה למסלול

    כדי שהנאתכם מהטיול במרחב שקמה תהיה מושלמת, תחזרו הביתה בשלום ומלאי חוויות, וגם תשמרו על הטבע, המטיילים מתבקשים לפעול על פי כללי הבטיחות והזהירות הבאים, ולהישמע להנחיות הנוגעות לשמירת הטבע.

    • לפני היציאה למסלול, התאימו את פעילותכם ולבושכם לתנאי השטח ומזג האוויר. הצטיידו במפת סימון שבילים מס' 13 (מישור חוף הנגב), נעלי הליכה נוחות, כובע, מים בכמות מספקת, מזון ושקית אשפה.
    • במסלולי ההליכה במרחב שקמה אין נקודות מילוי מים, יש להצטייד במים מראש.
    • מומלץ להצטייד במשקפת ובמגדיר צמחים, ולהתעדכן במצב הפריחה באתרים השונים.
    • מומלץ להתעדכן בעניין מזג האוויר ביום הטיול, ולהתעדכן על מצב השטח.

    המסלולים המוצעים הם בגדר המלצה בלבד והאחריות לשלומכם בעת הטיול והביקורכם חלה על המטייל בלבד! אל תסכנו את עצמכם ואת המבקרים האחרים

  • מטיילים ושומרים על הסביבה, דגשים והוראות למטיילים

    למען בטיחותכם והנאתכם מהטיול, אנא הקפידו על כללי ההתנהגות הבאים:
    • ההליכה בשבילים מסומנים בלבד: אין לרדת משבילים. הירידה מהשביל מסכנת אתכם ופוגעת בערכי הטבע: בחי, בצומח ובדומם.
    • בעונת הפריחה (ינואר – אפריל) לעתים פוקדים את מרחב שקמה אלפי מטיילים ביום! שימו לב לקצב ההליכה שלכם, כדי לאפשר לכולם תנועה נוחה בשטח. התקדמו בנינוחות, הימנעו מריצה ומהתעכבות מיותרת בדרך.
    • חלק ממסלולי ההליכה עוברים ב"שביל שקמה". הדרך, המסומנת בסימון שבילים לבן – כחול – לבן, היא גם דרך רכב. אם אתם הולכים בשביל זה, הקפידו ללכת בצד הדרך כדי למנוע סיכון בטיחותי ולאפשר מעבר לכלי הרכב. הדרכים ביערות קק"ל מיועדות לכלי רכב, להולכי רגל ולרוכבים גם יחד. הישמרו והתנהגו בהתאם.
    • לאחר גשמים עזים בחורף, תיתכן זרימת מים בנקודות שונות במסלולי ההליכה במרחב. במצבים אלה חציית הנחלים מסוכנת ומומלץ לא ללכת בהם. גם לאחר מספר ימים הדרך עשויה להיות בוצית מאוד וישנה סכנת החלקה. לכן מומלץ להתעדכן לגבי המצב במסלול לפני היציאה לשטח.
    • חלק מהמסלולים עוברים בשבילים צרים או בתוך אפיק נחל – נא הקפידו ללכת בזהירות בתוכם. התאימו את תנועתכם לתנאי הדרך. היזהרו מהחלקה ומדרכים בוציות.
    • אין להיכנס ולהתקרב לבורות, למערות, למבנים, לשפת מצוקים וכדומה. גלישת צוקים וטיפוס עליהם – אסורים.
    • חלק משבילי ההליכה בשמורות תחומים באבנים משני הצדדים. אין לעבור את האבנים!
    • כבדו את פרנסת החקלאים! במרחב שקמה כל מסלולי הטיול נושקים לשדות חקלאיים. גם אם זה נראה כמו דשא ומזמין לרוץ ולשחק, זוהי פרנסתם של חקלאי האזור. לכן, כבדו אותם והימנעו מלהיכנס לשדות ברגל או ברכב!
    • חל איסור מוחלט להבעיר אש בתחומי שמורות טבע!!!
    • בחניוני קק"ל אין להבעיר אש אלא במקומות ובמתקנים המיועדים לכך. בסיום הפעילות יש להקפיד לכבות את האש כליל.
    • תהנו מהנוף מבלי לקטוף! אין לפגוע בחי, בצומח או בדומם!! בשמורות טבע אסור על פי חוק קטיף פרחים וצמחים מכל סוג, אין לאסוף מאובנים, אין לרמוס מחילות של בעלי חיים ואין לטפס על שרידי מבנים עתיקים.
    • שומרים על הטבע נקי! השארת פסולת בשטח מסכנת את חיות הבר – קחו את הפסולת עמכם לסוף המסלול.
    • אין להפוך אבנים ולהושיט יד מתחת לסלעים, מחשש לעקיצות והכשות נחשים ובעלי חיים ארסיים אחרים.
    • אין להיכנס למקווי מים ואין לשתות מהם.
    • חל איסור מוחלט לשהות בשמורות טבע בשעות החשיכה.
    • אין לאכול בשטחי שמורות טבע.
    • אין להתוות או לשלט דרכים ושבילים ולהקים מתקן כלשהו בשמורות וביערות.
    • הישמעו להוראות הפקחים והמדריכים בשטח. אם נתקלתם בבעיה בטיחותית, במפגע סביבתי, או בבעל חיים פצוע – התקשרו למוקד רשות הטבע והגנים 3639*.
    • ראיתם אש? התקשרו למוקד מכבי אש 102 או ל"קו ליער" – מוקד המידע של קק"ל: 1-800-350-550.

  • כללים למניעת שריפות

    • מחשש לשריפות יער – אין להדליק אש ביער אלא במקום מוסדר המיועד לכך. בחניוני קק"ל מוצבים מתקני מנגל במקומות המיועדים לכך. יש לחפש מקום המיועד להדלקת מנגל (מצלה) בחניון.
    • יש להתחשב בכיוון הרוח ובעוצמתה. אם המקום שמצאתם פתוח לגמרי ונושבת רוח חזקה, אין להבעיר בו את האש.
    • יש לנקות מראש את האזור הסמוך למצלה מענפים זרדים ועלי עצים.
    • לאחר הבערת האש אין לשפוך דלק או חומרים דליקים אחרים כגון שמן, על האש הבוערת, ואין להשליך לתוכה עצמים העשויים מחומרים דליקים העלולים להתפוצץ.
    • בימי מזג אוויר של חום ויובש קיצוניים בהם ישנן סכנת שריפות – אין להדליק אש ביערות ובחניונים כלל! יש לעקוב אחרי עדכוני מזג האוויר באמצעי התקשורת.
    • אין לעזוב את המקום אלא לאחר כיבוי מוחלט של האש! לאחר כיבוי במים וכיסוי בעפר, יש להפוך את הרמץ ולוודא שלא נותרו שום גחלים או רמץ חם.
    • אם התפשטה אש קטנה ליער או לחורש הנמצאים באזור המצלה או בסמוך אליו, יש לבודד את האש שהתפשטה, כך שלא תוכל להתפשט עוד. זאת ניתן לעשות על ידי הכאת האש בענפים ירוקים, במחבטים או בשמיכות, ועל ידי שפיכת מים וכיסוי עפר על האש.
    • במידה שהאש התפשטה ללהבה גדולה יותר, יש להרחיק אנשים וכלי רכב מאזור הדליקה ולהתקשר למכבי אש בטלפון 102 או ל"קו ליער", מוקד המידע של קק"ל: 1-800-350-550

מסלולים ואתרים קרובים

שינוי גודל גופנים
ניגודיות