תכנון טיול


למי מיועדות ההנחיות

מורים, גננות, רכזים בגיל הרך ובחינוך החברתי, מדריכי נעורים, רכזי נוער וכל מי שמוציא טיולים במסגרות החינוך הפורמלי והבלתי פורמלי

כזי קבוצות פעילים, מתנדבים, ועדות תרבות, צוותי שמירת טבע ואיכות הסביבה ועוד.


בחירת המסלולים

במרחב שקמה מספר מסלולי טיול, באורכים שונים ובעלי מאפיינים שונים, וכן מספר רב של נקודות עניין. רוב המסלולים הם בדרגת קושי קלה עד בינונית, והם משלבים תחומי עניין כגון: טבע ושמירת טבע, פריחה (בעונה), לעתים גם מקורות מים; היסטוריה ומורשת, לעתים גם ארכיאולוגיה; ועוד.
מסלולי הטיול ונקודות העניין מזמנים עיסוק במגוון נושאים ערכיים וחינוכיים, ביניהם:

  • שמירת טבע ואיכות הסביבה: כללי התנהגות בטבע, חשיבות ההליכה בשביל, שמירה על ערכי הטבע, "זכות הטבע למים", שמירה על ניקיון, שטחים פתוחים וחשיבותם, מסדרון אקולוגי, החקיקה הסביבתית וחשיבותה, בית הגידול החולי, החקלאות והשפעותיה על הסביבה ועוד;
  • נושאי חקר מדעיים: מסלע, קרקעות, מקורות מים, הקשר בין מרכיבי הסביבה הדוממים, ובינם לבין מרכיבי הסביבה החיים ("מכלול נוף-אדם"), זיהוי צמחים ובעלי חיים ועוד;
  • היסטוריה ומורשת, תולדות האזור בתקופות שונות, הקשר בין חקלאות – התיישבות – ביטחון ועוד.

בתכנון טיול, מומלץ לבדוק מספר גורמים:

  1. התאמה לעונה. בחלק מהמסלולים החוויה שונה בתכלית כאשר מטיילים בהם בשיא עונת הפריחה וכאשר מטיילים בהם בעונה בה הכל יבש, גם אם מזג האוויר מצוין.
  2. התאמת המסלול לקבוצה, הן מבחינת תכנים אפשריים לפעילות במסלול והן מההיבטים הטכניים (אורך המסלול, דרגת קושי ועוד).
  3. מצב העבירות בדרכי הגישה. ישנם מסלולים שהגישה אליהם בתקופות מסוימות מוגבלת בשל בוץ בדרך או מסיבות אחרות, דבר המאריך את המסלול. יש לבדוק מראש גורמים אלה.
  4. ברור המצב הבטחוני, בעיקר בתקופות של מתיחות. זאת, כדי לא להגיע למצב שבו הכל מתוכנן ורק באישור הבטחוני המסלול נפסל…

מוזמנים להתייעץ בעניין תכנון טיולים במרחב שקמה. שלחו מייל ל rachele@npa.org.il  ונשמח לעזור.


שינוי גודל גופנים
ניגודיות